Tisk pro akce: Průvodce výběrem správné tiskárny a papíru

30.10.2024
Stanislav Kropáček

I přesto, že doba stále více spěje k digitalizaci, zůstávají s námi stále i tištěné materiály. Pro event managery, obchodníky nebo třeba jednatele firem může mít výběr správné tiskárny a správného papíru skutečně klíčový význam. Ať už potřebujete natisknout letáky, pozvánky na akci, nebo nový firemní oběžník, bude potřeba při výběru tiskárny postupovat skutečně důkladně. Vhodně zvolená tiskárna totiž zajistí, že veškeré vaše materiály budou mít náležitou úroveň kvality a zanechají ve všech dojem profesionálně odvedené práce.

Definujte své požadavky na tisk

Než začnete přebírat nabídky, měli byste co nejpřesněji definovat, co od své nové tiskárny potřebujete. Během každodenního provozu se sice setkáváte s tiskem běžných textových dokumentů ve formátu A4, ale pokud byste rádi tiskli materiály i pro další příležitosti, bude potřeba hledat ještě pečlivěji. 

Jak tiskárnu nejčastěji používáte?

Vaše tiskové potřeby definují typ tiskárny, ale také typ materiálu, na který budete tisknout. Mimo běžnou kancelářskou potřebu často hledají firmy tiskárny, které jim umožní tisk materiálů na firemní akce jako programy akcí, jmenovky pro hosty, nebo třeba značení cesty nebo stanovišť na těchto akcích. Kvalita tisku je v tomto prostředí skutečně důležitá, protože posilují profesionální dojem z vašeho eventu. 

Pro společenské události je také stále dobrým zvykem předávat papírové pozvánky. V této oblasti zanechává dobrý dojem především kvalita materiálu, na který jsou pozvánky natištěny. Podobně tomu je i u propagačních materiálů, jako jsou letáčky a brožury. Kvalita použitého materiálu může nepřímo ovlivnit vnímání vaší značky potenciálními klienty.

Co od tiskárny a papíru očekáváte?

Pokud mají vaše materiály vypadat skutečně profesionálně, měli byste se alespoň zběžně seznámit s ukazateli kvality tisku. Na prvním místě je třeba zvážit rozlišení tisku. To bývá uváděno v jednotkách DPI, které vyjadřují tzv. počet bodů na palec. Čím vyšší počet DPI, tím je tisk přesnější a výsledný tisk je ostřejší. Pro akce, kde je důležité mít vše vyladěné do nejmenšího detailu, byste měli volit tiskárnu s rozlišením minimálně 1200 DPI. 

Neméně důležitá je rovněž konzistentnost barev. Některé tiskárny mohou poskytovat dokonce pokročilé možnosti správy barev. Většina standardních tiskáren umožňuje alespoň provádění pravidelné kalibrace barev, která pomáhá s dosahováním precizních výsledků. Použitý materiál by také měl zvládnout běžnou manipulaci bez narušení kvality tisku nebo roztržení. 

Jaký máte rozpočet?

I když se vám na první pohled může zdát, že je počáteční investice do profesionální tiskárny poněkud vyšší, vězte, že z dlouhodobého hlediska se tato investice vyplácí. Z dlouhodobého hlediska je dobré se také seznámit s cenami tonerů a papírů, které jsou pro tisk nezbytné. V tomto ohledu vám může pomoci porovnat stránkovou výtěžnost. 

Výběr vhodné tiskárny

Pro efektivitu tisku je samozřejmě důležité vybrat kvalitní tiskárnu. Nejdříve byste se měli rozhodnout, zda upřednostníte laserovou, nebo inkoustovou tiskárnu. Následně můžete ve výběru upřednostnit funkce, které mají přímý vliv na kvalitu tisku.

Inkoustové a laserové tiskárny

Než se rozhodnete pro jeden z typů tiskáren, měli byste vědět o jejich výhodách, ale také jejich slabinách. Inkoustové tiskárny jsou ideální volbou pro menší firmy, které potřebují tisknout barevné pozvánky nebo letáky. Obecně dosahují lepších výsledků v tisku obrázků ve vysokém rozlišení. Náklady na inkoust však mohou být vyšší než v případě laserových tiskáren. Inkoustové tiskárny jsou navíc pomalejší.

Laserové tiskárny jsou o poznání rychlejší v procesu tisku než jejich inkoustové alternativy. Díky rychlosti jsou tak velmi dobrou volbou pro velkoobjemový tisk. I když je možné pořídit barevnou laserovou tiskárnu, nejvíce tuto technologii oceníte při černobílém tisku velkého množství textových dokumentů. Ačkoliv jsou laserové tiskárny zpravidla dražší variantou, v přepočtu tiskových nákladů na stránku je z dlouhodobého hlediska ekonomickou variantou pro tisk s vysokým nákladem. 

Funkce tiskárny

Pokud jste si zvolili typ tiskárny, je důležité zaměřit se i na její funkce. Mezi ty hlavní patří především rychlost tisku, která je uváděna ve frekvenci stránek za minutu (PPM). Pokud pravidelně tisknete velké množství materiálu, měla by pro vás frekvence stránek za minutu být zásadním tématem. Pro občasné akce s menší potřebou tisku by měla stačit tiskárna s rychlostí kolem 20 až 30 PPM. Pokud potřebujete tiskárnu pro velké množství materiálu, hledejte mezi tiskárnami s frekvencí 40 až 60 PPM.

Pokud se chystáte využívat tiskárnu pro vícero formátů, ujistěte se, že tiskárna zvládá všechny potřebné typy papíru. Hodí se, pokud mají tiskárny několik oddělených zásobníků na papír různé velikosti, které mohou používat bez potřeby ruční výměny papíru. Užitečnou funkcí je, pokud tiskárna umožňuje připojení přes Wi-Fi nebo Bluetooth. Oceníte ji zejména v případě, že máte sdílenou kancelář pro více lidí. 

Jaké typy tiskáren jsou nejčastější?

Mimo klasické jednoduché typy tiskáren, u nichž je třeba zohlednit především volbu mezi inkoustovou a laserovou variantou, najdete také další typy tiskáren s pokročilými funkcemi. Velmi oblíbenou variantu představují tiskárny typu all-in-one, které umí také skenovat a kopírovat. Tyto multifunkční stroje stroje jsou oblíbené zejména pro svou prostorovou úspornost a také pro ekonomickou šetrnost. Místo několika různých strojů stačí pouze jeden, který integruje více funkcí.

Některé firmy však sahají i pro specializované fototiskárny, které dokáží produkovat vysoce kvalitní fotografie. Ocení je zejména firmy, které se pohybují v umělecky zaměřené sféře. Mezi specializované tiskárny patří také stroje na tisk štítků a čárových kódů.

Výběr vhodného papíru

Podobně jako výběr tiskárny je důležitý i výběr papíru, který pomáhá s dotvářením dojmu z vašeho materiálu. Získáte tak různé varianty vzhledu, ale také různou míru odolnosti a trvanlivosti materiálu. Pro informovaný výběr správného papíru byste se měli alespoň zběžně informovat o gramáži a tloušťce papíru. Široké možnosti máte také v oblasti textury papíru, která může posunout dojem z vašich materiálů na další level.

Gramáž papíru

Gramáž papíru je třeba volit s ohledem na zamýšlené použití tištěného materiálu. Standardní kancelářský papír má gramáž kolem 70 až 90 g/m2. Hodí se tak spíše pro interní potřeby, pro formální materiály může být až příliš tenký. Zvlášť pokud se s tímto papírem často manipuluje, může se trhat.  

Informační letáčky a materiály byste měli tisknout na papír s gramáží 100 až 130 g/m2. Pro tyto účely se jedná o optimální papír v poměru cena/výkon. Vyšší gramáž papíru dodává materiálům profesionální vzhled. Ještě odolnější variantu pro tisk představuje karton o gramáži 150 až 300 g/m2. Tato tvrdá varianta je odolná proti ohýbání a roztržení. Hodí se tak pro tištění jídelních lístků nebo oficiálních pozvánek.

Textura a povrchová úprava papíru

Pokud potřebujete papír vhodný pro tisk převážně textových materiálů, měli byste hledat papír s matnou povrchovou úpravou. Jelikož tento papír nehází žádné odlesky, nezpůsobuje čtenáři nepohodlí při delším čtení. 

Pro výrazný vizuál letáků a brožur je lepší volit papír s lesklou povrchovou úpravou. Přirozeně dokáže zvýraznit barvy a skvěle na něm vyniknou obrázky. Kompromisní volbu pro tisk vizitek, fotografií, ale i letáků představuje saténový papír. Je vhodný pro laserový i inkoustový tisk a jeho textura je hladká. Nevytváří však odlesky a působí elegantním dojmem.

Udržitelnost

Při výběru vhodného materiálu na tisk promlouvá stále častěji do preferencí také parametr udržitelnosti. Dobře dostupný je v současné době recyklovaný papír. Kvalita recyklovaného papíru šla v posledních letech prudce nahoru, a tak je možné jej dostat v různých gramážích, ale i povrchových úpravách. Někteří výrobci také zkoušejí dodávat papír z alternativních vláken, díky čemuž se snižuje tlak na kácení lesů.

Jak díky tisku zlepšit zákaznický servis?

Díky kvalitním tištěným materiálům můžete přispět k pozitivní odezvě zákazníků na vaši firmu. Přispějete také k budování pozitivního dojmu z vaší značky. 

Personalizovaný tisk

Drobná a personalizovaná gesta mohou vašim zákazníkům dopřát pocit, že si jich vážíte. Můžete jim třeba natisknout děkovné kartičky, například jako poděkování za nákup. Vyrobit si můžete také vlastní visačky nebo štítky, které mohou ve vašich zákaznících podpořit pocit výjimečnosti. Podobně potěšit mohou také tištěné kartičky s blahopřáním k svátku nebo narozeninám.

Informační materiály

Důvěru ve značku mohou podpořit vhodné informační materiály jako například manuály a příručky. Pro firemní akce se také hodí produktové brožurky, plánky akce nebo kartičky pro zpětnou vazbu. 

Tiskněte promyšleně

Výběr správné tiskárny a papíru je stále klíčovou složkou úspěchu i v moderní digitální éře. Vhodně zvolená tiskárna i papír mohou výrazně pomoci budování vaší firemní identity. Správně zvolený tisk vzhledem k událost může nenápadným, ale přesto výrazným způsobem přispět k zapamatovatelnosti vaší značky pro potenciální zákazníky. Pozitivní emoce jsou totiž tím, co na dnešním silně konkurenčním trhu ovlivňuje rozhodování zákazníků.


biscuit
Aby se vám web dobře používal (Souhlas s cookies)

Pro co nejpohodlnější používání webu potřebujeme váš souhlas se zpracováním souborů cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".

cog Nastavení cookies

Upravte si cookies dle vlastních preferencí.

angle_up Technické cookies - nezbytné pro správné fungování webu

Jedná se o technické soubory, které jsou nezbytné ke správnému chování našich webových stránek a všech jejich funkcí. Používají se mimo jiné k ukládání produktů v nákupním košíku, zobrazování produktů na přání, ovládání filtrů, osobního nastavení a také nastavení souhlasu s uživáním cookies. Pro tyto cookies není zapotřebí Váš souhlas a není možné jej ani odebrat.

angle_up Analytické cookies - Google Analytics měření návštěvnosti stránek a uživatele

Tyto cookies nám umožňují měřit výkonnost našich webových stránek a našich online kampaní. S jejich pomocí zjišťujeme počet návštěv, zdroj návštěv a další parametry. Shromážděné údaje zjišťujeme v agregované podobě, která nám neumožňuje údaje dohledat ke konkrétnímu uživateli. Pokud tyto cookies deaktivujete, nebudeme moci analyzovat výkonnost našich webových stránek a optimalizovat je pro co nejsnažší užívání.

angle_up Personalizované a reklamní cookies - pro zkušenost šitou na míru

Tyto cookies nám umožňují lépe cílit a vyhodnocovat marketingové kampaně.